Zijn de leerkrachten wel gelukkig? Het Blauw/groene schoolplein komt eraan en andere zaken vanuit de OR.

Zijn de leerkrachten wel gelukkig? Het Blauw/groene schoolplein komt eraan en andere zaken vanuit de OR.

Maandag 19 juni 2023

Gelukkige docenten, gelukkige kinderen 

Gelukkige docenten zijn productiever, goed voor de klas, zijn minder vaak ziek en werken fijner samen met collega's en ouders. RVKO-breed is er een geluksonderzoek gedaan onder haar medewerkers via de Erasmusuniversiteit. Onze docenten scoren bovengemiddeld hoog op een gevoel van (werk)geluk. We werken aan een aantal geluksvoorspellers: ‘Verbondenheid en Vertrouwen’, ‘Werkzaamheden en Competenties’, ‘Balans Privé en werk’ en we scoren boven gemiddeld goed op de ervaring van ‘Werkdruk’ (de druk is niet te hoog, voornamelijk door korte, puur inhoudelijk te overleggen, de rest op de mail, tijd voor onderwijs ontwikkelen). 

 

Het schoolplein wordt groener en blauwer  

Met de uitbreiding van de school is er meer speelruimte nodig. Na overleg met de gemeente en bewoners liggen er tekeningen klaar om het schoolplein uit te breiden en te vergroenen. Blauwer wil zeggen dat er ook meer ruimte is voor de opvang en verdamping van water. De ideeën van ouders en de inbreng van groep 7 worden meegenomen in het overleg over het definitieve ontwerp. Zoals; meer groen, omheining, kiss & ride plekken voor de auto’s i.p.v. laden en lossen, zebrapad bij school, deel kunstgras op het sportveld, overdekt deel (buiten lesgeven) ed. 

 

Verbondenheid ouders school 

Sinds de Coronaperiode komen ouders niet meer in de school. Ze geven aan dit wel te missen. Bij de kleuters zijn er nu weer inloopochtenden, dat werkt goed voor het contact tussen ouders en hun kinderen en tussen andere ouders. De ouders van de middenbouw nu kennen elkaar niet altijd goed, zij hebben het meeste last gehad van de Corona-periode. In de school is het wel prettig dat het niet helemaal vol staat met ouders, maar het is niet verboden om af en toe even mee te lopen naar binnen met je kind. 

 

Inhoud en frequentie nieuwsbrief 

Goede communicatie naar ouders toe is belangrijk. Ouders geven aan dat er veel moois gebeurt op school, maar dat dit niet altijd zichtbaar is. De goede toon, informatie en de identiteit van de school moeten duidelijk naar voren komen. Ouders willen graag weten waar de school mee bezig is, qua koers (een keer in de maand zou mooi zijn). Nu staat er veel praktische informatie in de nieuwsbrieven, dat is wel handig, maar geeft weinig inzicht in de ontwikkelingen binnen de school. Binnen de klassenapps is wel steeds meer te zien en te lezen wat er in de klassen gebeurt. Als tip wordt gegeven dat de kop al iets van de inhoud moet weergeven, zodat de nieuwsbrief aantrekkelijker is om te lezen, bij deze..... 

 

Doorstroomtoets en Leerling in Beeld 

Vanaf volgend schooljaar gaan alle scholen over naar een nieuw leerlingvolgsysteem. Wij gaan toetsen afnemen van Leerling in Beeld. Hiermee krijgen we meer zicht op de groei van kinderen, executieve vaardigheden, sociaal-emotionele competenties, luistervaardigheden en woordenschat, allemaal belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van kinderen. De eindtoets gaat Doorstroomtoets heten. Deze eindtoets is naar voren gehaald in het jaar, zodat kinderen die hier beter op scoren, dan ze als schooladvies hadden gekregen, met evenveel kans kunnen mee loten in de scholen van hun keuze. De algehele tijdsplanning wordt aan de kinderen van groep 7 meegegeven. 

 

Koningsspelen en het Ramadanfeest 

Ongelukkigerwijs viel het Ramadanfeest dit jaar samen met de Koningsspelen. Vanuit school is gedacht dat kinderen 's ochtends nog wel naar de Koningsspelen konden komen en dan daarna eerder naar huis voor het feest thuis. Vanuit de mensen die aan de Ramadan meededen hebben we hier geen negatieve reacties op gekregen, maar andere ouders vonden dit geen fijne inclusieve houding van ons uit. Kinderen moesten nu kiezen tussen twee voor hun belangrijke/leuke feesten. Komende jaren zal de Ramadan niet meer gelijktijdig plaatsvinden met de Koningsspelen, maar we zullen wel alerter zijn op mogelijke andere momenten in het jaar waarbij we samen dingen vieren, zodat kinderen geen vervelende keuzes hoeven maken en met iedereen mee kunnen vieren.

KIVA-meting april

Uit de KIVA-monitor, een vragenlijst die tweejaarlijks wordt afgenomen bij kinderen vanaf groep 3 blijkt dat er bij ons op school relatief weinig gepest wordt. Kinderen vullen dit anoniem in, alleen de leerkrachten zien om welke kinderen het gaat, niemand krijgt dit verder te zien of te horen. De leerkrachten kunnen zo gericht inzetten op het versterken van een positieve groep. Er geven meer kinderen aan dat ze wel eens pesten (eerlijk), dan dat er kinderen zijn die aangeven dat ze gepest worden. De kinderen geven aan dat de docenten de duidelijke boodschap geven dat pesten slecht is en dat ze er wat aan doen. Er wordt nog niet zoveel gepraat over pesten door de docenten, dit kan nog wat vaker. Vooral omdat kinderen vaak kinderen die niet aardig doen tegen andere kinderen wel als populair of goede leiders zien. Gelukkig worden ook veel kinderen die zich positief gedragen als zodanig gezien. Dit is goed, want dit maakt de positieve groep kinderen sterker.


Terug

St. Jobskade 14-16

3024 EN Rotterdam

010 4255385

bsmullerpier@nullrvko.nl